"Werken in de thuiszorg wordt steeds leuker dankzij alle innovaties"
  • Charline Pitlo
  • Wijkverpleegkundige

"Werken in de thuiszorg wordt steeds leuker dankzij alle innovaties"

Door de inzet van innovaties in de thuiszorg kunnen veel meer mensen worden geholpen en kan de zorgvraag worden beperkt. Team Veenendaal-Centrum steeg in twee jaar tijd van 45 naar 70 cliënten. Wijkverpleegkundige Charline Pitlo vertelt op bezoek bij meneer Smit over het verhaal achter dit succes om de zorgkloof te dichten.

“Ik ben laatst twee keer gevallen met m’n elektrische fiets. Een keer op zo’n klein stukje van de stoeprand met mijn hoofd”, zegt meneer Smit, terwijl hij met zijn vingers de afstand uitbeeldt. “Wordt het dan niet eens tijd voor een alarm en valdetectie voor als u de deur uit gaat?”, vraagt wijkverpleegkundige Charline Pitlo aan hem. Smit denkt even na, aarzelt zichtbaar, maar zegt dan: “doe mij er maar een ja.”

Met zijn 81 jaar leidt Smit nog een actief leven. Sinds een paar weken stapt hij op woensdag weer elke week op de fiets met een vriend voor een tocht van zo’n 50 kilometer. En ’s avonds fietst hij graag alleen een rondje. Heel verstandig, vindt Charline. Wie actief is, blijft langer fit en heeft daardoor ook minder zorg nodig. Een hulpmiddel als een valdetector en alarmknop met GPS-systeem biedt ze daarom graag aan. “Dat helpt om langer zelfverzekerd actief te blijven. En als er iets gebeurt, zijn we er ook snel bij.”

Meneer Smit heeft al een slim zorghorloge dat zijn hartslag monitort en detecteert als hij zou vallen. Op de markt heeft hij er zelf een leren bandje om laten zetten. “Ik wilde hem eerst niet hebben, maar sinds de woningbouwvereniging de douche heeft gerenoveerd zit er een schuine opstap waar ik al een keer lelijk gevallen ben. Ik zou gek zijn als ik hem niet neem, dacht ik toen.”

Van 45 naar 70 cliënten

Dankzij het horloge is hulp bij het douchen verder niet nodig. Charline en haar collega’s komen alleen langs voor de steunkousen van meneer Smit. Toen Curadomi ruim twee jaar geleden begon met de inzet van innovaties in de thuiszorg (VirtueleThuiszorg), is voor alle cliënten gekeken welke hulpmiddelen hen zouden kunnen helpen. Inmiddels kijken ze bij elke nieuwe cliënt standaard eerst naar de mogelijkheden van innovatieve middelen en pas daarna naar welke inzet van thuiszorgmedewerkers nodig is. Het resultaat? In twee jaar tijd groeide het aantal cliënten in Veenendaal-Centrum van 45 naar 70 terwijl het aantal medewerkers gelijk bleef. “Het gemiddelde aantal uren zorg die we per cliënt besteden daalde van 20 naar 13 uur”, zegt Charline. “Daar mogen we best trots op zijn.”

De toepassingen zijn heel verschillend. Van het horloge van meneer Smit tot sensors in de woning die bijvoorbeeld meten hoe vaak iemand het toilet bezoekt of de besteklade opent. En met slimme weegschalen en bloeddrukmeters houdt een app de meetwaarden per dag bij. Als er sprake is van eenzaamheid belt een medewerker op afstand om te vragen hoe het met iemand gaat.

“Cliënten reageerden in eerste instantie afwachtend en vroegen zich af of wij dan niet meer zouden komen. Meestal blijven we toch nog wel langskomen voor zorg die niet kan worden overgenomen. En mensen zijn blij dat ze weer meer eigen regie over hun leven krijgen en weer meer dingen zelf kunnen doen.”

Beweegprogramma

Een van de nieuwste onderdelen in het totaalpakket laat zien dat de gezondheid van ouderen zelfs verder kan verbeteren. “We hebben sinds kort Second Move, een beweegprogramma waarbij je met een webcam en je TV kunt bewegen onder begeleiding van een fysiotherapiestudent, die de oudere ziet via de webcam en tips geeft. Met video’s van de oefeningen kunnen cliënten de rest van de week zelf oefenen. “Een van de cliënten volgde dit programma en loopt nu weer stabieler en durft nu weer zelf de deur uit.”

Charline merkt dat praktijkondersteuners steeds vaker naar Curadomi bellen met de vraag of een cliënt monitoring of beeldbellen kan krijgen als preventieve stap om zo een grotere zorgvraag te voorkomen. “Wij lopen hiermee voorop in de regio en zien met de huisartsen dat preventieve inzet van innovaties echt helpt bij het voorkomen van een grotere zorgvraag. Zolang mensen geactiveerd worden en dingen zelf blijven doen, blijven zij langer vitaal en doen zij minder snel een beroep op de zorg. De investering in deze hulpmiddelen verdient zich dubbel en dwars terug. Daarom vergoeden de verzekeraars ze ook. Ik kan me niet meer voorstellen dat we zonder deze hulpmiddelen zouden moeten werken, terwijl dat nog maar iets meer dan twee jaar geleden is.”

Nieuwe collega’s

Wat Charline betreft is de inzet van VirtueleThuiszorg daarom ook een van de belangrijkste kansen om de kloof tussen de groeiende zorgvraag en het beperkte aanbod van zorgmedewerkers te dichten. “Helemaal dichten zal niet lukken, maar ik denk zeker dat de kloof hierdoor minder diep en daardoor schrijnend wordt voor de samenleving. Bovendien maakt het ons werk een stuk leuker. En dat trekt weer nieuwe collega’s aan, waardoor we nóg meer mensen kunnen helpen.” Dat is maar goed ook, want met meneer Smit heeft Curadomi een enthousiaste ambassadeur. Aan veel bewoners van zijn seniorenflat heeft hij zijn horloge al gedemonstreerd. Charline: “Dat heeft ons al heel wat aanvragen opgeleverd.”

Wil jij net als Charline werken met de nieuwste innovaties in de thuiszorg? Kom werken in de wijkverpleging in een van de teams van Lelie zorggroep, Agathos en Curadomi. Kijk hier voor onze actuele vacatures.